Hopp til hovedinnhold

Om skulane - metode og pedagogikk

Hardanger Produksjonsskule i Ulvik

Hyssingen startet opp i 2015 i Bergen og Hardanger åpnet i 2018. Skolene er basert på den danske produksjonsskolemodellen - som over tid er utviklet i henhold til lokale lover og rammer.

Det grunnleggende ide-og-verdigrunnlaget til Produksjonsskolene er å skape et praktisk orientert læringsmiljø, som kan gi ungdom mellom 16-21 år lyst, mulighet og kompetanse til å gjennomføre en videregående utdannelse eller klare seg på arbeidsmarkedet.

Tankegangen bak det praktisk orienterte læringsmiljøet er at det skal stemme overens med ungdommen sine forutsetninger/orienteringer og gi dem troen på seg selv. Ungdommen på Produksjonsskolen opplever - kanskje for første gang - at det er bruk for deres praktiske, tekniske eller kreative evner.

Ungdommene som begynner på skolene har behov for læringssuksess og mestring som kan gi de lyst til å utvikle seg mer. De får en mulighet til å lære på en annen måte enn ordinær skole. De møter en pedagogikk som tar utgangspunkt i praktisk arbeid - ved å utføre et reelt arbeid og bruke sine evner til å produsere varer og tjenester andre kan dra nytte av. De vil delta i et forpliktende arbeidsfelleskap hvor de tilegner seg sosial kompetanse og opplever annerkjennelse og nødvendighet som sentrale begreper. På verkstedene møter de engasjerte og nærværende voksne de kan identifisere seg med å se opp til - voksne som fungerer som underviser, rollemodell og mentor.

Virkemiddelet er produksjonen sin nødvendighet, arbeidsfelleskapet, sosiale aktiviteter og de overskuelige mål og rammer tiltaket er basert på, som vil bidra til at skoletrøtte og umotiverte ungdommer blir engasjert, motivert og opplever personlig vekst gjennom gode mestringsopplevelser. De "jeg kan opplevelser" som ungdommer får på Produksjonsskolene, gir de mot og vilje til å ta gode valg og skape realistiske fremtidsplaner for den enkelte.